چندرسانه ای های مفید

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

در هر کلاس درسی، دانش آموزانی با عملکرد بسیار بالا پیدا می شوند که موجب تحسین معلم ها و دیگر شاگردان هستند. راز موفقیت این دانش آموزان همیشه سوالی در ذهن همه بوده است. داگلاس بارتون1 و همکارانش بر اساس تحقیقات گسترده ای که در مدارس استرالیا، بریتانیا، افریقای جنوبی و امریکا، به این سوال پاسخ می دهد.

 

حدود 50 تا 90% دانش آموزان فکر می کنند که بهره هوشی آنها (IQ)، بیشترین تاثیر را بر نمرات آنها دارد. تحقیقات تیم بارتون نشان می دهد که حداقل 13 عامل دیگر بر موفقیت تحصیلی تاثیر دارند که میزان اثر گذاری آنها به مراتب بالاتر از هوش بهر است از جمله این عوامل، پشتکار و انضباط شخصی هستند. بنابراین اولین توصیه او به دانش آموزان این است: بیش از حد نگران آی کیوی خود نباشید!

 

یکی دیگر از نکاتی که دانش آموزان برای عدم موفقیت خود مثال می زنند این است که به اندازه کافی تلاش نکرده اند. مشاهدات تیم تحقیقاتی بارتون نشانگر این موضوع است که مشکل این دانش آموزان این نیست که به اندازه کافی تلاش نمی کنند بلکه به طور صحیح و موثر تلاش نمی کنند. بسیاری از دانش آموزان در طول سال تحصیلی حتی به مراتب بیشتر از دانش آموزان موفق کلاس، تلاش می کنند و درس می خوانند اما نکته اینجاست که این افراد به درستی نیاموخته اند که چطور درس بخوانند. بنابراین بخش بزرگی از دانش آموزان سخت کوش، تلاش بیهوده ای را صرف نکات غیر لازم می کنند و راهبردهای نامناسبی را برای تحصیل انتخاب می کنند. دانش آموزان موفق افرادی نیستند که بسیار درس می خوانند بلکه کسانی هستند که بلد هستند چطور درس بخوانند و از مهارت های مطالعه و یادگیری موثر و مفید استفاده می کنند.

 

یکی دیگر از وجوه تمایز دانش آموزان موفق با سایرین این است که این دانش آموزان به طور مکرر در طول دوره مطالعه، خود را می آزمایند. تنها 11% از دانش آموزان در طول مطالعه از خود امتحان می گیرند اما همین تعداد کم نیز به مراتب بیشتر از سایر همکلاسی های خود در یادگیری دروس موفق عمل می کنند. تحقیقات نشان می دهد برای ماندگاری اطلاعات در حافظه، مغز نیاز دارد که اطلاعات را مرتباً مورد بازخوانی و تمرین قرار دهد بنابراین تمرین مکرر، یادداشت برداری و مرور آنها، امتحان گرفتن از خود ( در این مورد رهپویان کمک کننده هست)، خلاصه کردن و استخراج نکات کلیدی درس، همگی راه هایی برای تمرین و تکرار مطالب درسی هستند که به مغز کمک می کنند نکات اصلی و کلیدی را در خود حفظ کند و در موقع امتحانات اصلی درس، به کمک دانش آموزان موفق بیاید.

 

در آخر بارتون بر این باور است که برنامه ریزی صحیح و مناسب مهم ترین رمز موفقیت دانش آموزان خوب است. برنامه ریزی خوب به این معناست که طوری برای درس خواندن زمان بندی کنید که وقت کافی برای انجام کارهای جنبی مورد علاقه تان نیز پیدا کنید. انجام کارهای مورد علاقه، تفریح و سرگرمی به عنوان محرک و انرژی دهنده مغز برای تمرکز بیشتر روی یادگیری دروس اصلی عمل می کند و از خستگی و فرسودگی روان و ذهن جلوگیری می کند. بنابراین برای هر روزتان برنامه ریزی کنید طوری که جایی را هم برای پرداختن به علایق و کارهایی که دوست دارید، کنار بگذارید.

منبع: آموزش 118

  • طهورا بلاگ
  • ۰
  • ۰

نیازهای اولیه بچه درس خوان ها

در زندگی بچه درس خوان ها به ویژه از نوع آمریکایی شان، یک چیزهایی که طی چند هزار سال قبل زندگی بشر روی این کره خالی بسیار مهم بوده اند، اهمیت خود را از دست داده و چیزهای دیگری که یا اصلا در چند سال اخیر وجود نداشته اند یا اگر وجود داشته اند، فاقد هرنوع اهمیتی بوده اند، یا حتی در آینده دور به وجود خواهند آمد، اهمیت اصلی را می یابند. در این زندگی نیازهای پایه ای زیست محیطی مثل آب، غذا، هوا، امنیت، تعامل اجتماعی، بهداشت و سلامت و... در حد رفع تکلیف قرار گرفته و پدیده هایی مثل فانتزی، خیال، کتاب های مصور، فیلم های ابرقهرمانی و برگرفته از کتاب های مصور و سی دی های کمک آموزشی مثل رهپویان، هر نوع گردهمایی و مراسم و جشنواره مرتبط با فانتزی و خیال و این جور چیزها در رده اولین نیازهای زندگی قرار می گیرند.

این آدم ها برای خریدن بلیت سینما، خرید نسخه های چاپ شده یک سری کتاب مصور یا دریافت لوازم و وسایل و اسباب بازی های عجیب و غریب ساخته شده بر مبنای این کتاب ها و فیلم های فانتزی سر و دست می شکنند. دور هم جمع می شوند و ساعت ها درباره علل و عوامل مقتول شدن ند استارک در سریال «بازی تاج و تخت» یا تجزیه و تحلیل ریزترین پیچیدگی های شخصیتی آراگورن در سه گانه «ارباب حلقه ها» صحبت می کنند و گاه کار به درگیری فیزیکی هم می رسد.

گاهی پیش می آید که یک روز زندگی عادی را تعطیل می کنند تا نسخه جدید فیلم مورد علاقه شان را که نسبت به نسخ قبلی فقط چهار ثانیه اضافه تر دارد، با کیفیت بلوری تماشا کنند. این آدم های خاص تی شرت هایی مزین به عکس شمشیر به دست جان اسنوی «بازی تاج و تخت» بر تن می کنند و زنگ گوشی تلفن همراهشان را تم «جنگ ستارگان» قرار می دهند. احتمالا اگر از آن ها نام رئیس جمهور حال حاضر فرانسه را بپرسید، شارل دوگل یا حداکثر فرانسوا میترال به ذهنشان می رسد، اما از جزئی ترین ضعف و قدرت های جادویی هری پاتر اطلاع دارند.

خرخوان های گریزان از اجتماع

بچه درس خوان ها به شدت به آداب و رسوم و موازین رسمی زندگی واقعی بی اعتنا هستند. مشکل برقراری ارتباط اجتماعی در اغلب آن ها دیده می شود. گوشه گیر و جمع گریزند و تعاملات اجتماعی آن ها به جمع افراد شبیه خودشان (که احتمالا همدیگر را در صف فیلم های ابرقهرمانی پیدا کرده اند!) محدود است. در بین هم سن و سالان و هم کلاسی ها و هم دوره ای ها محبوب القلوب نیستند که هیچ، اغلب مورد اذیت و آزار و طعنه و تمسخر یا حداقل بی اعتنایی قرار می گیرند.تقریبا در همین نقطه است که ارتباط طرفداران این سبک زندگی با بچه درس خوان بودن مشخص می شود؛ البته نه در مورد همه بچه درس خوان ها. اما به طور خاص در بین آدم های درس خوان و اهل علم و دانش و با ضریب هوشی بالا این حالت های بی اعتنایی به دنیای واقعی و زندگی در خیال و در حصار فانتزی ها بیشتر دیده می شود.

از طرفی محبوب نبودن در جمع هم دوره ای ها، طرد شدن یا مورد هجمه و فشار قرار گرفتن از سوی جمع هم سن و سالان هم از تجاربی است که برای بسیاری از درس خوان ها اتفاق می افتد. این است که حداقل سه کلمه geek، nerd و dork که در زبان انگلیسی برای حالت های مختلف این سبک زندگی وجود دارد، هر سه در زبان فارسی به بچه درس خوان ترجمه می شود. کسانی که در هر یک از این سه گروه قرار می گیرند، تفاوت هایی هم با هم دارند که البته فقط این کاره ها ممکن است متوجه آن شوند.

Geek... که فکر خویش گم شد از ضمیرم

گیک ها کسانی هستند که به یک شاخه خاص، اما معمولی علاقه بیش از حد و وسواس گونه نشان می دهند؛ مثلا به برنامه نویسی کامپیوتر یا به فلان وسیله موسیقی یا فهمان سبک سینمایی. علت ترجمه این لغت به بچه درس خوان این است که روحیه علاقه افراطی به یک چیز به طور عام در دانشجویان درس خوان و شاگرد اول ها بیشتر دیده می شود.
 


یک گیک ممکن است 24 ساعته در مورد یک نرم افزار جدید کامپیوتری با شما حرف بزند یا تی شرتی مزین به عکس کوئنتین تارانتینو به تن کند یا کلاهی با لوگوی «جنگ ستارگان» بر سر بگذارد که به محض ورود به یک جمع معلوم شود طرفدار چیست و دلش می خواهد در مورد چه موضوعی صحبت کند.

در برخورد با این آدم ها باید تا حدودی احتیاط کنید؛ اغلب آن ها مهارت عجیبی در ربط دادن بی ارتباط ترین موضوعات با موضوع مورد علاقه خودشان دارند. اگر هم این مهارت را نداشته باشند، بسیار محتمل است که حرف شما را قطع کرده و چند ساعت بعدی عمر شما را به موضوع مورد علاقه خودشان اختصاص بدهند.

Nerd... در دهر چون من یکی و آن هم کافر

نردها مشخصا بچه درس خوان هستند. اشخاصی که اغلب در فضاهای دانشگاهی و آکادمیک دیده می شوند با مدارجی در رشته های علمی مثل ریاضی یا فیزیک یا کامپیوتر ضریب هوشی این دسته اشخاص انگار بیشتر برای حل مسائل بسیار غامض و پیچیده علمی روزمره. از این روست که این ها اغلب دچار مشکل برقراری رابطه با دیگران (به ویژه جنس مخالف) هستند، حواس پرتی های حیرت انگیز به خرج می دهند و در حل ساده ترین پیچیدگی های کلامی در می مانند.
 

سبک زندگی بچه درس خوان ها!


اغلب علاقه مندان پروپا قرص فیلم ها و کتاب های مصور خیالی، ابرقهرمان ها و فانتزی ها هستند. ممکن است جزییات رفتاری یک موجود خیالی ارباب حلقه ها را بهتر از شرایط سیاسی مملکت خودشان بدانند. تخصص این دسته ارتقا دادن فانتزی مورد علاقه خودشان به سطوح بالای فلسفی و علمی است.

 بسیار دیده می شود که برای شرح دادن فلان پیچیدگی عجیب و غریب نظریه رشته ها یا جهان های موازی یا حتی نسبیت عام انیشتین از مثال ها و حقایقی برگرفته از مجموعه فیلم های «جنگ ستارگان» یا مجموعه «ماتریکس» و غیره استفاده می کنند. گاهی هم برعکس، یعنی برای اثبات حقانیت خودشان در عشق ورزیدن به سیاره پاندورا (سیاه فیلم «آواتار») از چنان حقایق پیچیده و عمیق فلسفی استفاده می کنند که حیران بمانید.

Dork... بر ما بسی کمان ملامت کشیده اند

این دسته آخر یک جورهایی شبیه گیک ها هستند، یعنی یک علاقه مندی بیش از حد و وسواس گونه در آن ها هست، اما این علاقه مندی به مسائلی عجیب و غیرعادی تمایل پیدا می کند. یک گیک ممکن است نسبت به نواختن گیتار علاقه وسواسی نشان دهد، اما یک دورک تمام پول خود را خرج می کند و همه وقت خود را می گذارد تا اولین چاپ کتاب های «تن تن» را با کیفیت خوب به دست بیاورد.
 

سبک زندگی بچه درس خوان ها!


یک عضو این دسته ممکن است برای حضور در یک کمیک کان (نوعی جشنواره که برای رونمایی از یک کتاب مصور یا مثلا بزرگداشت یک سلسله کتاب مصور یا یک خالق کتاب های مصور برگزار می شود) از شهر خودش با اتوبوس راه بیفتد و در حالی که البسه عجیب و مسخره یک شخصیت فانتزی را به تن دارد، تا خود مقصد ساعت ها بدون توجه اطرافیان کتاب های مصور آن شخصیت را ورق بزند و عشق و حال کند.

کمیک استورهای ایرانی در راه اند؟

به نظر می رسد که سبک زندگی بچه درس خوان های آمریکایی و اروپایی در حال ورود به جامعه ما هم هست و این اواخر به ویژه در میان نسل جوان، اشخاصی با این خصوصیات، بیشتر و بیشتر دیده می شوند. دلیل این مسئله هم شاید آسان شدن روز به روز ارتباطات و توسعه روزافزون شبکه های اجتماعی باشد که نسل جوان سراسر دنیا را به یکدیگر نزدیک می کند. هیچ بعید نیست در آینده نزدیک در همین شهر کتاب های خودمان قفسه های بزرگی را تمام و کمال به کتاب های مصور و محصولات مرتبط با این کتاب ها اختصاص بدهند و اطراف آن آدم های عجیب و غریبی را با لباس ها و آرایش موهای خاص ببینیم که بی توجه به دنیای اطراف، کتاب مورد علاقه شان را ورق می زنند.

یا در گوشه و کنار شهر کمیک استورهایی راه بیفتد که محصولات فانتزی روز دنیا را به علاقه مندان عرضه کند. حتی بعید نیست با الگوبرداری از خارجی ها، کتاب های مصور و فانتزی بر مبنای شخصیت ها و داستان های اصیل ایرانی در حجم انبوه تولید شود؛ مثلا جلال الدین خوارزم را در هیبت یک ابرقهرمان خوش تیپ و ورزیده ببینیم که در حال تار و مار کردن لشکر خونخوار مغول است یا قهرمانان شاهنامه با هیبتی امروزی به زمان ما راه پیدا کنند و برای اجرای قانون و منکوب کردن بدکاران شخصا دست به کار شوند.

همین موضوع شاید اگر چند سال پیش مطرح می شد، توجه کسی را در داخل کشور به خود جلب نمی کرد، اما با تغییر سبک زندگی جوانان، راه اندازی کمیک استورهای ایرانی شاید یک ایده کسب و کاری عالی به نظر برسد؛ ایده ای که مشتریان پروپاقرصی را برای خود جلب می کند که حاضرند برای تهیه محصولات روز ساعت ها مقابل در فروشگاه صف بکشند. اگر این طور شود، کم کم بچه درس خوان های وطنی می توانند با گیک های آن ور آبی گپ های مشترک بزنند. شاید وقت آن باشد که هرکدام از ما بدانیم خودمان یا اطرافیانمان بیشتر به کدام یک از این گروه ها تعلق داریم؛ نه؟

 

منبع: بهترینها

  • طهورا بلاگ
  • ۰
  • ۰

 

میخواید شاگرد اول کلاس باشید؟

میخواید مدرک تحصیلیتون رو با نمرده عالی بگیرید؟

میخواید معلم و همکلاسی هاتون بهتون احترام بذارن؟

اگه جوابتون حتی فقط به یکی از این سوال ها بله هست میتونید این مقاله رو بخونید، ما به شما کمک میکنیم که چطور یک دانش آموز خوب باشید!

درس و مدرسه بخش عمده زندگی ما رو تشکیل میده. در مدرسه یاد میگیریم، شخصیت پیدا میکنیم و سعی میکنیم برای زندگی آماده شویم. اگه یه دانش آموز خوب باشید بهتر میتونید از این دوران طلایی استفاده کنید.

بخش اول : کسب نمره های عالی

 

 

1- سخت تلاش کنید.

با قدم زدن تو پارک و خوش گذرونی، نمره بیست به دست نمیاد! باید براش تلاش کنید. راجع به این جملات فکر کنید.

 

 

2- حواستان را به معلم دهید.

موقعی که معلم صحبت میکنه، وسط حرفش نپرید و به تمام صحبتاش گوش بدید تا بعداً براتون سوال پیش نیاد!

اگه خوب گوش کنید دیگه مجبور نیستید سوال بپرسید و حواس همکلاسی هاتون رو پرت کنید.

 

 

3- تکالیفتان را روی هم تلنبار نکنید.

 اگه به خودتون بگید “بذار تکالیفم زیاد بشه بعد همه رو با هم انجام میدم”، نه تنها بعداً کاری نمیتونید انجام بدید بلکه به شدت ضرر میکنید و دچار و استرس میشید.

 

 

4- یک زمان مشخص برای مطالعه کنار بگذارید.

وقتی امتحان دارید، حتی اگه قبلا مطالعه کرده باشید باز هم شب امتحان یه مرور کلی کنید، چون ممکنه مطلبی رو فراموش کرده باشید و خودتون هم ندونید، بعد بدون مرور سر جلسه امتحان حاضر میشد و اون موقعست که میبینید بعضی مطالب یادتون نمیاد.

مرور مطالب، همیشه مانع اینجور فراموشی ها میشه.

یه موقع که وقت آزاد داشتید، بشینید فکر کنید چطور میتونید درس هاتون رو مرور کنید، یادداشت برداری، خلاصه نویسی، مطالعه با دوستان…

تا جایی که میتونید مطالعه کنید و مرور رو فراموش نکنید. میتوانید از نرم افزارهای کمک آموزشی مثل آریا هم استفاده کنید.

 

5- در انجام دادن تکالیف مسئولیت پذیر باشید.

 مسئولیت پذیری جزء واضح ترین قانون هاست. به خودتون بگید من باید این کارو انجام بدم. فکر میکنید بدون تلاش میتونید نمره بالا بگیرد؟ بنابر این مسئولیت پذیر باشید و تکالیفتون رو انجام بدید.

 

بخش دوم : احترام به معلمتان

 

 

1- در هر کاری که انجام میدهید بهترین عملکرد را داشته باشید.

این یعنی برای کاری که بهتون سپرده میشه ارزش قائل میشید و در نهایت به عنوان یک دانش آموز با شخصیت در ذهن معلم جا میگیرید.

 

 

2- خوب باشید!

به یاد داشته باشید هیچکس کامل نیست. فقط باید بهترین خودتون باشید.

قبل از اینکه بخواید کاری کنید در موردش فکر کنید، همیشه به این فکر کنید چه کسی هستید و قراره چه کاری انجام بدید و چه چیزی باعث میشه این کار براتون جذاب باشه؟

اگه از دید دیگران یک دانش آموز خوب نباشید، مطمئناً اتفاقات خوبی هم براتون نمی افته!

 

 

3- با ادب باشید.

 مثلاً اینکه با عصبانیت در اتاق کسی که شما رو تحقیر کرده،ببندید، کار درستی نیست. نیازی به انتقام گرفتن نیست!

سعی کنید با افراد رفتاری محترمانه داشته باشید. این خصوصیت واگیر داره.

مطمئناً زمانی که معلموتون رفتار خوب و محترمانه رو از شما میبینه، تمایلش برای ملاقات با شما بیشتر میشه.

همیشه یادتون باشه که رفتار و اخلاق خوب نه تنها معلم بلکه اطرافین رو هم مجذوب شما میکنه.

 

 

4- کلمات نامناسب یا فحش به کار نبرید.

زمانی که از الفاظ زشت و نامناسب استفاده می کنید، مردم به شما به چشم یک انسان بی سواد نگاه می کنند، خیلی ساده است که به این کار عادت کنید.

اگه به طور منظم الفاظ زشت و نامناسب رو استفاده کنید، به مرور به اون عادت میکنید و بعد از مدتی مبینید که جز این الفاظ از کلمات دیگه ای نمیتونید استفاده کنید. پس قبل از اینکه به این کار عادت کنید ازش اجتناب کنید.

 

 

5- بدانید که احساس ناامنی یک حس مشترک و رایج است ، اما عده ای آن را کنترل میکنند.

اگه حس میکنید مجبورید رفتار متفاوتی رو در بین دیگران انجام بدید یا کارهایی رو انجام بدید که دوست ندارید، نشون دهنده حس  ناامنی است ، اکه دوست دارید که از این حالت خارج شید میتونید با یه مشاور خوب صحبت کنید.

 

منبع : عینکی

  • طهورا بلاگ
  • ۰
  • ۰

یکی از روش‌های مفید برای خواندن کتاب‌­ها یا درس­‌های مشکل، این است که:
کتاب را قبل از تسلط بر آن، به‌طور سطحی خواند و ابتدا در پی چیزهایی بود که می‌توان آنها را فهمید (نباید خود را در مطالب دشوار گرفتار کرد)؛ چون هر کتاب حاوی مطالبی است که بی‌درنگ می‌توان آنها را درک کرد و مطلب مورد نظر را تا حدودی فهمید و برای مطالعه عمیق آن آماده شد.
البته سطحی خواندن اصولی دارد که باید به این اصول توجه داشت.

این اصول را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
 

۱- به عنوان صفحه و مقدمه نگاه کنید؛ به‌ویژه به عناوین فرعی توجه کنید که به هدف و چشم‌انداز کتاب یا مقصود نویسنده اشاره دارد.۲- فهرست اعلام یا فهرست موضوعی را بازبینی کنید تا با دامنه موضوعات تحت پوشش یا منابع مورد استفاده مؤلفان آشنا شوید. هرگاه فهرست اصطلاحات در پایان هر فصل، مهم و حساس به نظر رسید، برای درک بهتر، آن‌ها را در متن جست‌وجو کنید؛ به این ترتیب، شما کلید نزدیک شدن به مؤلف را پیدا می‌کنید؛برای مثال، سعی کنید که معنی لغات اصطلاحات دشوار کتاب زبان و ادبیات فارسی، زبان انگلیسی یا زبان عربی را داخل متن درس یاد بگیرید. یاد گرفتن معنی لغات بدون توجه به جایگاه آن‌ها در متن، نمی‌تواند به شما در فهمیدن مفهوم درس کمک کند.۳- تصاویر کتاب را ببینید و خلاصه‌ها و نتیجه‌گیری‌ها را با دقت بخوانید.  اگر کتاب، یک فصل نتیجه‌گیری دارد، ابتدا آن را بخوانید. به احتمال زیاد، این فصل، محتوای کتاب را با دقت بیشتری معرفی می‌کند.
 

حالا شما برای خواندن کتاب یا سطحی خوانی آماده هستید.
اگر به سطحی خوانی رای می‌دهید، به فصل‌هایی نگاه کنید که حاوی بندهای اصلی یا عبارات خلاصه شده کتاب هستند؛ سپس صفحات را ورق بزنید و یک یا دو پاراگراف و گاهی هم چند صفحه متوالی را بخوانید و همواره در جست‌وجوی حرف اصلی و هدف اصلی کتاب باشید.
توجه داشته باشید که اگر شما از این روش برای شروع سطحی خوانی کتاب استفاده کنید، چه بسا در پایان پی ببرید که به هیچ وجه در حال سطحی خواندن نیستید؛
بلکه آن را می‌خوانید، می‌فهمید و از آن لذت می‌برید و وقتی کتاب را بر زمین می‌­گذارید، درخواهید یافت که بعد از این، هیچ موضوعی برای‌تان دشوار نخواهد بود.
حال که درباره کتاب یا یک فصل، اطلاعاتی به دست آورده‌اید معین کنید که چه اطلاعاتی کم دارید.
*آیا باید به مطالعه ادامه دهید؟
*اگر جواب این سوال مثبت است، انتظار دارید که از یک خواندن عمیق، چه چیزی به‌دست آورید؟
*چگونه مؤلف از مقدمه، به نتیجه رسیده است؟
*مراحل اساسی کتاب، چه هستند؟
*آیا این مراحل، به‌طور منطقی به هم مربوط هستند و هدف مؤلف چیست؟
*آیا مطالب کتاب، با آنچه که شما قبلا درباره موضوع می‌دانستید، موافقت یا مغایرت دارد؟
سوالات شما درباره کتاب، می‌توانند کلی یا کاملا مشخص باشند. طرح این گونه سوالات، از طریق ایجاد کنجکاوی، تمرکز حواس و دقت شما را افزایش می‌دهد و رضایت حاصل از پاسخ‌گویی به سوالات، مدت نگهداری مطالب را در حافظه، طولانی می‌کند.
 

طرح سوال، به هنگام مطالعه یک کتاب، خواننده منفعل را به یک خواننده فعال مبدل می‌سازد.
از طریق طرح سوالات، یک گفت و شنود بین شما و مؤلف کتاب برقرار می‌شود که کسب لذت شما را از مطالعه کتاب افزایش می‌دهد. سوالات، اغلب به هنگام مطالعه یا پس از پایان مطالعه، به ذهن می‌رسند ولی شما سعی کنید که سوالات خود را پیش از مطالعه و به هنگام خواندن اجمالی کتاب، شروع کنید. بعد از خواندن یک کتاب، سعی کنید که مطالب یادگیری شده را با عبارت‌­های مخصوص خودتان دوباره تعریف کنید؛ یعنی تا حد امکان، از حفظ کردن طوطی‌وار مطالب، خودداری کنید؛رهپویان هم به شما در درک مطلب کمک می کند.
بلکه مطالب را بفهمید و با جملات خودتان آن‌ها را برای خود تعریف کنید و بدانید که پس دادن مطالب به خود، نقش بسیار مهمی در یادگیری دارد.

منبع : مطالعه شریف

  • طهورا بلاگ
  • ۰
  • ۰

1- روش آزمون – مطالعه – آزمون

در این روش تقویت املا دانش آموزان در ابتدا یک متن را به عنوان دیکته برای دانش آموزان می خوانیم و بعد از تصحیح آن را به دانش آموزان باز می گردانیم سپس دانش آموزان تا جلسه بعدی املا صحیح کلمات غلط موجود در املا خود را تمرین می کنند. در جلسه بعد از آن متن دوباره دیکته گفته می شود که معمولا بدون غلط و یا با غلط های محدودی همراه است.

البته باید توجه داشت که متن دوم را با کمک کلماتی از متن اول که از ارزش املایی بر خوردارند( اما در قالب جملات جدید) می توان تهیه نمود تا میزان پیشرفت دانش آموزان در زمینه حافظه دیداری هم سنجیده شود.

2- روش مطالعه و آزمون

ابتدا درس یا درسهایی جهت گفتن دیکته انتخاب می شود و دانش آموزان روی لغات مشکل آن به صورت دیکته پای تخته و تکالیفی نظیر نوشتن کلمات با حروف رنگی و … تمرین می کنند سپس از آن درس یا درسها دیکته گفته می شود که البته بهتر است متن دقیقا مانند کتاب نباشد.

3- روش نمایش در تقویت املا دانش آموزان

به منظور تقویت بیشتر حافظه دیداری در رابطه با آموزش حروف هم صدا مانند(ص- ث- س ) ابتدا لغات مورد نظر را روی طاقهای شفاف می نویسیم سپس آنها را با استفاده از اورهد (پروژکتور) روی پرده نمایش میدهیم مثلا کلمه(( صابون)) سپس روی حرف (ص) را می پوشانیم و از دانش آموزان می خواهیم یکی از سه حرف (س، ث، ص) را انتخاب کرده و کلمه را کامل کنند . سپس کلمه را کامل نشان می دهیم تا اگر غلط حدس زده بودند آن را اصلاح کنند و درستش را کنارش بنویسید . از این روش به هنگام دیکته پای تخته ای هم می توان استفاده کرد وجود دستگاه اورهد الزامی نیست.

دانش آموزان ابتدا کلمه را در دفتر خود بنویسید بعد به تخته نگاه کنند و در صورت اشتباه درست آن را بالای کلمه بنویسند.

4- روش تصحیح انفرادی

به دانش آموز دیکته گفته می شود به عنوان تکلیف منزل از او خواسته می شود دیکته خود را با استفاده از کتاب تصحیح کند و از این طریق متوجه غلطهایش می شود و آنها را تمرین کند.

5- روش چند حسی

در این روش چند حس بینایی -شنوایی- لامسه به کمک یادگیری املا کلمه مورد نظر می آیند . این روش بیشتر قبل از دیکته به منظور تمرین کلمات مشکل درس به کار گرفته می شود.

 

  1. از دانش آموز خواسته می شود با دقت به کلمه ی مورد نظر ( این کلمه از متن دیکته ای که بعداًَ گفته خواهد شد انتخاب می شود) که پای تابلو نوشته شده نگاه کند.
  2. آن را بخوانند و کلمه مورد نظر را در هوا به صورت ذهنی و با استفاده از انگشت خود بنویسد.
  3. سپس آن را در جمله ای مناسب به کار برد . از این طریق معنای کلمه را بهتر درک می کند.
  4. کلمه را از پای تابلو پاک کرده و به آنها فرصت می دهیم تا کلمه را بدون خطا از روی حافظه بنویسند.
  5. کلمه را روی تابلو نوشته تا دانش آموزان آنها را با هم مطابقت دهد و به درستی یا نادرستی نوشته خود پی ببرد . حرفی از کلمه را که از ارزش املای برخوردار است قرمز نوشته و پای تابلو می نوسیم مانند ص در تصمیم . از این روش به عنوان یک تمرین و تکلیف هم جهت تقویت حافظه دیداری دانش آموزان می توان استفاده نمود.

6- کاربرد جمله سازی در زنگ املا

آموزگار 20 جمله از 5 درس را که دارای اهمیت هستند انتخاب کرده و در هر جمله جای یک کلمه با ارزش املایی خالی گذاشته می شود تا دانش آموزان به تکمیل آن بپردازند مثلاً عبارت خورشید به قله ی …….. نزدیک می شد.

7- آشنا کردن با متن املا برای تقویت املای دانش آموزان

به منظور یاد آوری شکل کلمه های خوانده شده لازم است قبل از نوشتن املا، آموزگار یک بار آن متن را از اول تا آخر بخواند و شاگردان به این امر عادت داده شوند که شکل کلی کلمه های خوانده شده را در ذهن خود مجسم کنند و آنها را به یاد آورند و گاهی هنگام خواندن متن املا آموزگار به شاگردان اجازه دهد که بگویند نوشتن چه کلمه ای را نمی توانند و معلم راجع به آن کلمه توضیح آموزشی بدهد تا دانش آموزان بدهد تا دانش آموزان شکل نوشتاری کلمه ی مورد نظر را یاد آمورند ، از این طریق ، شکل کلمه در ذهن شاگرد بیشتر تثبیت می گردد و یاد گیری عمیق تر می شود.

8- نحوه قرائت املا در کلاس

هنگام قرائت املا باید به نکات زیر توجه شود

 

  • 1- از تمام درسهای کتاب فارسی ، اعم از شعر و غیر شعر باید املا گفته شود ولی مقدار و زمان آن نباید از حد معینی تجاوز کند.
  • 2- آموزگار باید با توجه به هدفهایی که برای گفتن هر متن املا دارد، متن و مقدار آن را از قبل مشخص کند.
  • 3- هر کلمه یا عبارت فقط یک یا دو بار گفته شود و دانش آموزان باید عادت کنند با گوش دادن به صدای آموزگار مشکل کلی نوشتن کلمه را در ذهن خود پیدا و آن را زیر لب زمزمه کنند و بنویسند.
  • 4- سرعت گفتن املای کلمه با توان نوشتن دانش آموزان متناسب باشد.
  • 5- حرکت کردن آموزگار در هنگام گفتن املا نباید باعث حواس پرتی دانش آموزان شود.

در آخر یه نرم افزار میشا و کوشا اشاره میکنم که ویژگی دیکته گویی را دارد.

 

منبع: مجله اینترنتی دلگرم

 

  • طهورا بلاگ
  • ۰
  • ۰

تست زنی

مدل های مختلف تست زنی

  • تست زنی از نوع آموزشی یا تمرینی
  • تست زنی از نوع آزمونی
  • تست زنی از نوع جمع بندی

تست زنی آموزشی

به جرات میتونیم بگیم که تست زنی آموزشی از مهم ترین کار هایی است که یک کنکوری موفق باید بارها و بارها در سال منتهی به کنکور سراسری اون رو انجام بده. شما به طور طبیعی بعد از مطالعه هر درس و هر مبحثی، به خصوص مباحث محاسباتی نیاز دارید که تعداد زیادی تست رو پیرامون اون مبحث خاص بررسی کنید. هدف از تست زنی آموزشی، یادگیری اصولی و حرفه‌ای مباحث مختلف کنکور سراسری است.

نکات و توصیه های مهم:

در حل تست‌های آموزشی نیاز به گرفتن وقت و درصد نیست. صرفاً این نوع از تست زنی برای یادگیری هرچه بهتر مفاهیم درسی کاربرد داره. بنابراین هدف شما از تست زنی آموزشی، درگیر شدن با تست های مختلف است، برای اینکه این کار به شما کمک میکنه که درک درستی از هدف طراح اون تست به دست بیارید.

تست های کنکور های گذشته میتونه بهترین منبع شما برای تست زنی آموزشی باشه. بنابراین باید در این مرحله از یادگیری، از تست‌های کنکور سراسری سال‌های گذشته استفاده کنید و بعد از اینکه تست های کنکورهای سراسری رو به خوبی و به طور کامل بررسی کردید، میتونید سراغ تست های تالیفی استاندارد برید.

این نکته رو همیشه مدنظر داشته باشید که بعد از پاسخ دادن و حل تست های آموزشی، حتما و حتما جواب و راه حل خودتون رو با پاسخ نامه کتاب کمک آموزشی تون چک کنید. این کار میتونه بهتون کمک کنه تا با روش هایی که شما رو در رسیدن هر چه سریع تر به جواب تست‌ها یاری میکنه، آشنا بشید.

در دروس اختصاصی با شروع مطالعه ‌ی هر مبحث جدید باید مثال‌ها و تمرین‌های جزوه و کتاب درسی رو حتما بررسی کنید و پس از اون، تعدادی از مجموعه تست‌های همون فصل رو از کتاب کمک آموزشی پاسخ بدید؛ مثلاً اگر فصل مدنظر شما ۱۵۰ تا تست داره، ۳۰ تای اون رو در مرحله‌ی اول (برای تست‌های اولیه، پس از پاسخ به هر سؤال جواب خودتون رو با پاسخ‌نامه تطبیق دهید) بزنید و بقیه‌ی تست‌ها رو برای روزهای بعدی تقسیم کنید.

برای دروس عمومی، بهتره بین مطالعه و تست زنی کمی فاصله بیوفته تا تست زنی ارزش بیشتری برای شما داشته باشه، البته برای درس عربی و مبحث هایی مثل قرابت معنایی و آرایه های ادبی، توصیه میکنیم بلافاصله بعد از مطالعه درسنامه کتاب کمک آموزشی و همینطور بعد از تدریس دبیر، بلافاصله تست زنی آموزشی رو انجام بدید.

حتماً تست‌ها رو علامت‌‌گذاری کنید تا در دفعه‌های بعدی (تکرار تست‌ها) بدونید کدوم تست‌ها رو باید مجدداً پاسخ دهید.میتونید از علامت‌هایی مانند ” ص: درست، غ: غلط، ن: نزده، !: نکته‌دار و …” استفاده کنید..

نکته‌هایی که در حین تست زنی با اون ها رو به رو میشید رو در دفتر خلاصه‌نویسی یا نکته‌برداری خودتون بنویسید تا در زمان دوره کردن و یا شب قبل از امتحان به اون ها مراجعه کنید. در این موردمیتوانید از رهپویان رایاد بهره مند شوید.

تست زنی آزمونی

در واقع تست آزمونی، همون مجموعه تست‌هایی است که دانش آموزان در خانه برای خودشون در قالب آزمون برگزار می کنند و به گونه‌ای، خودشون رو محک میزنند.
دراین مرحله شما باید وقت بگیرید و درصد پاسخگویی تون رو نیز به دست بیارید. این کار باعث میشه مهارت و یا عدم تسلط و اشکالات خودتون رو در هر مبحث مشخص کنید و برای رفع این مشکلات تلاش بیشتری انجام بدید.

نکات و توصیه های مهم تست ارزیابی:

برای تهیه‌ی تست‌های اولین آزمون تون میتونید از تست‌های نکته‌دار، اشتباه پاسخ داده شده و همینطور نزده‌های خودتون که در تست‌های آموزشی علامت‌دار کردید استفاده کنید، بهتره این تست ها رو چندین و چند بار مورد بررسی قرار بدید تا تمامی زوایای اون تست رو بررسی کرده باشید.

هنر آزمون دادن رو (شیوه‌، ترتیب و فن‌ آزمون دادن) در زمان برگزاری آزمون رعایت کنید.

بررسی تست‌های آزمونی قبل از شرکت در آزمون های آزمایشی میتونه نتیجه فوق العاده ای برای شما در پی داشته باشه. این کار باعث میشه که قبل از شرکت در آزمون آزمایشی  بتونید فضای این آزمون رو برای خودتون تجسم کنید. برگزاری آزمون ارزیابی جزو برنامه‌ی هفتگی شماست پس باید جای مشخصی برای اون در برنامه ریزی تون داشته باشید.

پس از برگزاری آزمون ارزیابی، پاسخ‌های خودتون رو به‌طور کامل بررسی کنید و نکته‌های مهم رو حتما در برگه‌ی خلاصه‌نویسی یا دفتر نکته‌برداری به عنوان نکته‌ی آموزشی یادداشت کنید تا در فاصله‌های منظمی به طور مداوم خلاصه ها رو مرور کنید.

نیاز دارید که در بعضی از روز های هفته حداقل ۲ آزمون ارزیابی (بین 20 تا 25 تست) از مبحث‌های تدریس شده برگزار کنید تا از تسلط خودتون درباره مطالب مطمئن بشید. در این مورد میتونید بعد از بهره‌گیری از تست‌های علامت‌دار و تست‌های باقیمانده از کتاب‌های کمک آموزشی که برای آزمون‌های استاندارد طراحی شدن استفاده کنید.

تست برای جمع بندی

بعد از این که شما تمام موضوعات و مطالب رو به خوبی مطالعه کردید و با بررسی تست های آموزشی، یادگیری خودتون رو کامل کردید و همینطور پس از حل کردن تست های ارزیابی ، نقاط ضعف و قوتی که داشتید رو شناختید و تسلط خودتون نسبت به مباحث مختلف بیشتر شد، وقت اون رسیده که سراغ تست‌های جمع بندی برید. در این مرحله شما همراه با دوره‌ی مطالب خلاصه شده شروع به جمع بندی مباحث میکنید.
بهترین زمان برای تست‌های جمع بندی ، پایان تابستان ، پایان ترم اول (دی ماه) ، ایام نوروز و خرداد ماه است

نکات و توصیه های مهم:

قبل از بررسی تست‌های جمع‌بندی، به خلاصه‌ی خودتون درباره اون مبحث نگاهی بکنید.

در ابتدا تست‌هایی رو که علامت‌دار کرده‌اید (از تست‌های آموزشی و ارزیابی) رو کامل بررسی کنید و حتما زمان بگیرید و درصدگیری کنید.

چنان‌ چه تعداد تست‌های علامت‌دار کافی نبود، میتونید از کتاب آزمون‌های کمک آموزشی که دارید استفاده کنید. باید تست‌های جمع‌بندی تمام مبحث درنظرگرفته رو پوشش دهید.

حتما جواب تست‌های نکته‌دار و یا تست هایی که به اشتباه حل کردید رو بررسی کنید و نکته‌های مهم اون رو در کلاسور خلاصه‌نویسی که دارید، ثبت کنید.

منبع: محصل ایرانی

 

  • طهورا بلاگ
  • ۰
  • ۰

مرور درس ها

مرور درس ها و جلوگیری از فراموشی

علت اصلی فراموش کردن مطالب درسی نداشتن برنامه مرور درس هاست. هر چی بیشتر مرور درس ها و مطالب درسی رو انجام بدین بیشتر تو ذهنتون میمونه و میره تو حافظه بلند مدت. مرور درس ها میتونه از رو کتاب یا جزوه درسی باشه که البته چون حجمشون زیاده خسته کننده و وقت گیر ممکنه باشه، مرور میتونه با استفاده از تست زدن باشه اما این روش مرور هم ممکنه همه مطالب رو پوشش نده، همچنین مرور میتونه با استفاده از نکته برداری و یادداشت برداری باشه که کامل تر و دقیق تره. همه این ابزارهای مرور برای جلوگیری از فراموشی مطالب درسی هستن.

 

فاصله زمانی مناسب برای مرور درس ها

زمان مرور کردن درس ها مهمه. شما ۲۴ ساعت بعد از اینکه مطلبی رو برای اولین بار میخونید ممکنه تا حدود ۷۰ درصد اون مطلب رو فراموش کنید! حالا اگه یک روز بعد یعنی همون ۲۴ ساعت بعد بازم این مطلب رو مرور کنید ماندگاریش تو ذهن حدود ۱۰ روز میشه:

مرور درس ها ماندگاری در ذهن
یک روز بعد از مطالعه ۱۰ روز
ده روز بعد از مطالعه یک ماه
یک ماه بعد از مرور اول چهار ماه
چهار ماه بعد از مرور دوم یک سال

وقتی میخوایید مثلا ۲ ساعت برای شیمی وقت بگذارید بهتره مدت زمان کوتاهی به عنوان مثال یک ربع تا نیم ساعت رو به مرور درس یا مبحث قبلی شیمی اختصاص بدین. ظاهرا شاید این کار وقت گیر باشه اما اگه این مرور درس ها تو برنامتون نباشه بعدا باید وقت بیشتری رو برای مطالعه دوباره از صفر بگذارید چون فراموش می کنید. مهم ترین کار اینه که آن چه که یاد گرفتید رو همراه خودتون تا سر جلسه کنکور بیارید و وسط راه فراموشش نکنید.

 

مرور کوتاه مدت و بلند مدت 

هر دانش آموز و داوطلب کنکوری یک مرور کوتاه مدت یعنی بین دو هفته نیاز داره و یک مرور بلند مدت. اگه آزمون های آزمایشی موسسه ای شرکت کنید که برنامه راهبردی و تعداد مرور بلند مدت خوبی داره خودبخود در صورتی که همراه با برنامه آزمون ها پیش برید مرور بلند مدت رو انجام خواهید داد. اما مرور کوتاه مدت بین دو هفته به عهده خود شماست. اگه روزی مثلا ۳ تا درس بخونید، به فرض ۲ درس اختصاصی و ۱ درس عمومی، بهترین حالت برای مرور کوتاه مدت این هست که سریع و مختصر مطالبی از این سه درس رو که امروز خوندید آخر شب و قبل از خواب مرور کنید. مرور بعدی روز بعدش هست و مرور سوم یک هفته بعد.

با این روش شما طی دو هفته یک بار مطلب رو خوندید و ۳ بار مرور کردید: آخر شب همون روز، روز بعدش، و یک هفته بعد. اینجوری ماندگاری مطالب تو ذهم شما هم برای آزمون های دو هفته یکبار و هم در دراز مدت برای کنکور اصلی بالاتر میره. مرور درس ها خیلی مهم هست چون مثلا یک داوطلب تجربی باید برای کنکور حدود ۴۷۰۰ صفحه فقط کتاب درسی بخونه (کمک درسی ها به کنار) و اگه در طول سال تحصیلی مرور کافی نکرده باشه درصد زیادی از این ۴۷۰۰ صفحه رو تا روز کنکور ممکنه فراموش کنه.

 

مرور درس ها در قالب تست

دوستان دقت داشته باشید که مرور درس ها فقط به معنی خوندن متن درس نیست بلکه تست زدن هم نوعی مرور درس هست، مثلا وقتی میگیم همه تست های دروس عمومی رو فورا بعد از مطالعه کار نکنید و حداقل یک روز بعد کار کنید این تست زدن خودش نوعی مرور مطالب درس هست. بهتره به جای اینکه ۱۵۰ تست شیمی رو یکدفعه در یک روز بزنید تقسیم کنید به سه روز مختلف هر بار ۵۰ تست. میتوانید از رهپویان هم استفاده کنید که خط به خط کتاب درسی در قالب نکته و تست پوشش داده است

 

خلاصه نویسی: توشه اصلی برای مرور درس ها در دوران جمع بندی

برای مرور درس ها در روزهای نزدیک به کنکور یا دوران جمع بندی باید حتما از قبل خلاصه نویسی کرده باشید و اون زمان خلاصه ها رو مرور کنید. یکی از مزایای خلاصه نویسی کردن در طول سال تحصیلی این هست که دورن جمع بندی یک ماه آخر میشه سریع درس ها رو از روی خلاصه ها در زمان کم مرور کرد.

 

منبع: مشاوران صد

  • طهورا بلاگ