چندرسانه ای های مفید

  • ۰
  • ۰

استمرار فعالیت یادگیری رسمی در خانه مبتنی بر چرخش های تحول آفرین در شرایط خاص انتشار ویروس کرونای جدید در کشور

 

هنر مدیریت های بهره ور شناخت درست از مسایل و رخدادها و چالش های پیش رو و تبدیل تهدید های حاصله به فرصت افرینی برای کارآیی خوب و اثربخش مناسب یعنی  انجام کار درست متناسب با شرایط و مقتضیات در اختیار با روش های خلاق و نوآورانه می باشد. رخداد نامیمون انتشار ویروس کرونای جدید یکی از چالش سنگین هر کشوری بوده که بواسطه ناشناخته بودن این پدیده و چگونگی تاثیر و تاثر آن، نیازمند مراقبت های جدی بهداشت فردی و اجتماعی می باشد که در کنار محاسن خوب رعایت بهداشت فردی  در سلامت عمومی که جامعه مفید می باشد ولی بواسطه شیوع این بیماری تعطیلی کسب و کار ها و مراکز علمی و آموزشی و پژوهشی بویژه مدارس  را بدنبال دارد که خود تهدید بسیار سنگین برای نظام اموزشی و آسیب پذیری اوقات در اختیار دانش آموز در منزل می باشد عدم حضور دانش آموزان در مدارس و مکان ورزشی و ... سبب شده تا بیشتر اوقات آنان در استفاده از فضای مجازی و دیدن فیلم برنامه های تلویزیونی سپری شود  در صورت عدم مدیریت این فرصت در اختیار مشکلات جدی آموزشی و تربیتی را در پی خواهد داشت.  لذا  بر آموزش و پرورش ( همه ارکان تا مدرسه ) معلم و خانواده تکلیف هست تا از منظر ایفای مسئولیت اجتماعی و رسالت تربیتی از روش های متنوع و موثر بر بستر رسانه های الکترونیکی و دیداری و شنیداری فرآیند یادگیری رسمی را استمرار داده و بسترهای لازم برای مشارکت فعال و سازنده و بهره مندی دانش آموز در این شرایط را مهیا سازند. خوش بختانه در ارکان سند تحول از مبانی تفکری و فلسفی تا راهکارهای اجرایی پیش بینی های کمک کننده دیده شده است که مهمترین ان توجه عملی و اقدام اثربخش در راستای چرخش های تحول افرین می باشد . چرخش های تحول آفرین و واژگان مرتبط با آن در مفاد سند تحول بینادین آموزش و پرورش از قوت های است که نیازمند تبیین و تامل بیشتر و برنامه ریزی متناسب و تمهید سازی لازم برای اقدام و عمل اثربخش و کارا  با استفاده شیوه ها و روش های نوین و خلاق در تربیت و فرآیند یادگیری رسمی مبتنی بر برنامه درسی ملی می باشد. رکن این چرخش های تحول افرین در میدان عمل توجه به مدرسه، معلم، دانش آموز، خانواده، محتوا، رسانه و زمان یادگیری می باشد. در این نگاه  و رویکرد تحولی چرخش اساسی برای " مکان یادگیری از کلاس درس به محیط ها و موقعیت های یادگیری متنوع"، "معلم از آموزش دهنده به مربی، اسوه ف راهبر، مشاور و تسهیل کننده یادگیری "، "دانش آموز از یادگیرنده منفعل به فراگیر فعال، تربیت پذیر و جستجوگر و پرسشگر فعال "، "خانواده از نقش تامین کننده  و پشتیبان به رکن سهیم و موثر در فرآیند تربیت"، "محتوا  و رسانه  از انحصار کتاب درسی به برنامه محوری، منایع یادگیری و بسته اموزشی بر بستر رسانه های متنوع"، "زمان یادگیری از ساعت رسمی کلاسی به یادگیری در هر زمان همه جا حاضر"  می باشد . بعنوان مسئولیت اجتماعی حقیقی و حقوقی برای کمک به برون از شرایط تهدیدی فضای انتشار ویروس کرونای جدید و فرصت سازی آن فعالسازی اوقات رسمی یادگیری در خانه " طرح کلاس در خانه تداوم یادگیری رسمی با نهضت ملی تدریس معلم بر بستر فضای مجازی سلامت و پویا " را پیشنهاد می دارم تا ضمن انگیزه بخشی و هدفمند نمودن استفاده از ظرفیت های در اختیار تمرین ملی در مقابله با شرایط و دست یابی به اهداف قصد شده در در چرخش های تحول افرین را تجربه عملی داشته باشیم .

برای این طرح می توانید از رایاد کمک بگیرید.

منبع: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش

  • ۹۹/۰۱/۱۸
  • طهورا بلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی